Przyszłość polskiego szkolnictwa zawodowego zależy od współpracy szkół z firmami. Chodzi o zaangażowanie pracodawców w prace nad przygotowaniem modeli i programów kształcenia, wprowadzenie praktyków do szkół i tworzenie rozwiązań zachęcających firmy do uruchamiania miejsca praktyk zawodowych – uważa Polska Konfederacja Prywatnych Przedsiębiorców Lewiatan.
„Niezbędne jest przy tym promowanie kształcenia na kierunkach zgodnych z potrzebami rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem promocji szkolnictwa zawodowego. Wiele badań, w tym m.in. Banku Światowego pokazuje, że dzisiejsze oczekiwania pracodawców nie skupiają się tylko i wyłącznie na pozyskiwaniu absolwentów posiadających kwalifikacje twarde, stricte zawodowe. Kluczowe dla potrzeb rynku pracy jest również kształtowanie kompetencji miękkich i odpowiednich postaw, takich jak: uczciwość, odpowiedzialność, czy dyscyplina. Miejsce, w którym powinno się kształtować takie kompetencje to przede wszystkim szkoła i uczelnia, ale również instytucje, w których kształtuje się pokolenie najmłodszych Polaków, takie jak przedszkola, a nawet żłobki” – mówiła Małgorzata Rusewicz, dyrektorka departamentu Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy PKPP Lewiatan.